דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מקבץ שאלות ותשובות במשפט הפלילי 

מאת    [ 15/07/2010 ]

מילים במאמר: 1298   [ נצפה 3363 פעמים ]

מהם ההליכים המשפטיים  השונים ואף הליכי החקירה הנוגעים לעבירות אלימות בתחום רחב זה קיימים מינוחים משפטיים שונים, כאשר לקטינים בית המשפט לנוער מתייחס באופן שונה וסלחני יותר מתוך הגישה הטיפולית-שיקומית הרווחת בו. לפניכם מקבץ תשובות לשאלות כמו מתי ניתן לטעון להגנה עצמית, עבירת החזקת נשק - מהו ההבדל המשפטי בין סכין לאולר, כיצד נתפס בבית המשפט הפלילי מעשה בעת שכרות,מהי הגישה כלפי קטינים בעבירות פליליות ועוד.


קטין
?    מה הגדרתו של  קטין על פי חוק?

קטין הוא מי שטרם מלאו לו 18 שנה.

?    האם קטין שמבצע עבירה פלילית יענש בביהמ"ש?
אי אפשר להעמיד כל קטין לדין.  רק כזה שגילו מעל  12 שנים (הגיל ממנו והלאה- אחריות פלילית) יכול להיחקר כחשוד בביצוע עבירה פלילית ואף ניתן יהיה להגיש נגדו כתב אישום שיידון בבית המשפט לנוער.  על פי חוק, לא ניתן לחקור כחשוד (באזהרה) קטין מתחת לגיל שתים-עשרה ואף לא ניתן להעמידו לדין פלילי.

בית המשפט לנוער
?     מהי "אזהרת קטין"?
השם שניתן להליך החתמתו של קטין , לאחר שנחקר כחשוד בביצוע עבירה פלילית, על התחייבותו לא לבצע עבירות פליליות.  מדובר בחלק מהליך של סגירת תיק חקירה נגד קטין בדרך של אי תביעה, כלומר, החלטה שמשמעה לא להמשיך ולחקור בתיק זה ממשיקולים של הרתעתו של הקטין ושיקומו.

?     מהו ביהמ"ש לנוער?
בית משפט שלום או בית משפט מחוזי שבראשו יושב שופט נוער. כדי שיוכל שופט לשמש כשופט נוער, עליו לעבור הכשרה מיוחדת.  הגישה השלטת בביהמ"ש לנוער, השונה מבתי המשפט הרגילים, הינה גישה טיפולית ושיקומית ורק במקרים חמורים בהם אין צפי להצלחת הטיפול או השיקום - נוקטים בגישה העונשית.

?     מתי יישפט קטין מחוץ לכתלי ביהמ"ש לנוער?

לפי הכלל קטין מועמד לדין בבית משפט לנוער.   כמו כן, לפי חוק הנוער כי אין להעמיד לדין קטין ביחד עם בגיר. יחד עם זאת, כשקטין מבצע עבירה יחד עם בגיר, ניתן להגיש נגדם כתב אישום משותף לאחר קבלת הסכמת היועץ המשפטי לממשלה לכך.  במצב זה, יוגש כתב האישום לביהמ"ש שאינו ביהמ"ש לנוער, אך כלפי הקטין ינהג ביהמ"ש כאילו היה זה בית משפט לנוער.

עונשים וחומרתם של מעשים

?    האם אדם שהודה בבית משפט בעבירות שיוחסו לו בכתב אישום יורשע אוטומטית?
משקבע בית המשפט בהליך פלילי שאדם ביצע את העבירות שבכתב האישום, יש להרשיעו בגין העבירות אילו. בנסיבות מיוחדות ובאופן חריג, אפשרי לבקש מבית המשפט שלא ירשיע את הנאשם, בכפוף לקבלת תסקיר שירות המבחן הממליץ על כך.

?    מתי ניתן לטעון להגנה עצמית?
כשאדם נוקט בפעולה לא חוקית, דוגמת אלימות פיזית, והוא נקט בה במטרה להדוף תקיפה שנשקפה ממנה סכנה ממשית לפגיעה בחייו או בחירותו, ואין זה משנה אם התקיפה כוונה כלפי גופו או רכושו של אותו אדם או כלפי אדם אחר, הוא פעל מתוך הגנה עצמית ולפיכך הוא לא יישא באחריות פלילית למעשים אילו.  ההגנה תעמוד לצד אותו אדם אך ורק אם לא הוא זה שגרם למעשה לתקיפה באמצעות התנהגות פסולה מצידו.

?    מהו מעצר ימים?
מעצר שאותו מבקשת היח' החוקרת של משטרת ישראל, וזאת תוך כדי ניהול החקירה הפלילית. במקרים אילו המשטרה מבקשת לעצור אדם או להאריך מעצרו, לשם ביצוע פעולות חקירה ו/או לשם מניעת שיבוש החקירה שנמצאת בעיצומה.

מה ההבדל המשפטי בין סכין לאולר?

?     על פי חוק העונשין מהו סכין?
כלי בעל להב או כלי אחר (שאינו בעל להב), שבאמצעותו ניתן לדקור או לחתוך.

?    האם מותר להחזיק באולר?
חוק העונשין אוסר על החזקת סכין. אולם אולר הינו גם כלי בעל להב.חוק העונשין קובע כי מי שמחזיק באולר, החזקה לגביו הינה שהחזיקו למטרה כשרה.  לפיכך גם מאבחן החוק את האולר מהסכין, בהגדירו את האולר כסכין מתקפלת, שאורך הלהב שלה אינו עולה על 10 ס"מ וכן שלא ניתן לקבע אותה בעזרת כל אמצעי קרי קפיץ. מדובר ב 2 תנאים המצטברים.

מונחים שונים מתחום המשפט הפלילי

?     מהו מרשם פלילי?
רישום המנוהל על ידי משטרת ישראל, שכולל את הרישום הפלילי של אדם (תיקים במסגרתם אדם נדון בביהמ"ש  ונקבע כי ביצע את  העבירה שיוחסה לו בכתב האישום), וכן מרשמים פנימיים נוספים של משטרת ישראל  ובהם תיקי חקירה פתוחים כנגד אותו אדם, תיקים שנסגרו מעילות שונות ,תיקי אי תביעה ותיקים שנמחקו מהרישום הפלילי.

?     מה נחשב שיבוש מהלכי משפט?  
כל מעשה שנעשה במטרה להפריע להליכי משפט (לרבות חקירת משטרה)מהווה שיבוש ובכך גורם להגשת כתב אישום כנגד אותו אדם בגין ביצוע עבירת שיבוש מהלכי משפט.
לדוגמא: העלמת ראיה או הסתרת ראיה , הצגת אישור בדוי בחקירה משטרה, אמירת שקר במשטרה במטרה למנוע או להכשיל הליך שיפוטי.
" העושה דבר בכוונה למנוע או להכשיל הליך שיפוטי או להביא לידי עיוות דין, בין בסיכול הזמנתו של עד, בין בהעלמת ראיות ובין בדרך אחרת, דינו - מאסר שלוש שנים: לעניין זה,  'הליך שיפוטי' - לרבות חקירה פלילית והוצאה לפועל של הוראת בית משפט".

?    מהו צו שירות לתועלת הציבור?
(של"צ)זהו צו שניתן על ידי בית המשפט, בהתבסס על המלצת תסקיר קצין מבחן שהוגש לביהמ"ש בעניינו של נאשם, לאחר שביהמ"ש  קבע כי ביצע העבירות שיוחסו לו.  מטרת הצו חינוכית -  ביצוע עבודות התנדבות למען הציבור בגופים ציבוריים דוגמת: בתי חולים, מתנ"סים, עמותות ציבוריות ועד.

?     הליך השימוע - מהו?
הליך הנעשה לפני הגשת כתב אישום כנגד אדם, כאשר העבירה הפלילית  בה הוא חשוד היא מסוג פשע (עבירה שהעונש הקבוע בצידה עולה על תקופה של 3 שנים).
השימוע נערך ע"י הרשות התובעת, שמגישה את כתב האישום לאחר שנבחן חומר החקירה.
במסגרת השימוע הפלילי החשוד או עורך דינו יכולים להשמיע את טענותיהם בנוגע לחלקו של החשוד בביצוע העבירות בכתב או בע"פ. זאת במטרה לשכנע את גורמי התביעה כי חומר הראיות אינו מספיק לצורך הגשת כתב אישום או כי אין אינטרס ציבורי בהגשתו.

?     מהי תקיפה סתם?
סעיף 379 לחוק העונשין קובע כי אדם שתוקף שלא כדין את חברו, עונשו הוא מאסר של שנתיים. למשל, סטירה או דחיפת אדם אחר ללא גרימת חבלה - יש בהן כדי לענות על הגדרת העבירה של תקיפה סתם.

?    מהי הגנת השכרות במשפט הפלילי?

במקרה שבו אדם עשה מעשה במצב של שכרות, חוק העונשין קובע כי לא יישא באחריות פלילית למעשיו.  אין  זהו בסייג גורף, אלא אך ורק למי שמצב השכרות נגרם לו שלא בהתנהגותו הנשלטת או שלא מדעתו.  כמו כן, החוק מבהיר שמדובר במצב בו האדם נמצא בהשפעת חומר אלכוהולי, סם מסוכן או גורם מסמם אחר, ועקב כך הוא חסר יכולת בשעת המעשה להבין הפסול שבמעשהו או להימנע מכך.

?     ביטול תלונה בגין אלימות יביא לסגירת  תיק משטרתי?
כשאדם מגיש תלונה במשטרה על עבירת אלימות, ביטול  התלונה אינו מביא אוטומטית לסגירתו של תיק החקירה כנגד החשוד.
חשוב להדגיש כי בנסיבות מסוימות, ביטול התלונה יכול להוות סיבה לסגירת התיק מ"אין עניין לציבור".

?     כלל פומביות הדיון - מהו?

סעיף 68 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד - 1984  - מעגן את כלל פומביות הדיון.
סעיף  68(א) קובע כי "בית משפט ידון בפומבי", למעט חריגים שנקבעו בחוק (קרי הדיונים בבתי המשפט לנוער), ומכאן, הכלל הוא כי דיונים בביהמ"ש  יערכו בדלתיים פתוחות, כולל פרסום מלא של זהות הצדדים למשפט, כולל פרטיהם של נאשמים במסגרת משפט פלילי
.
?     סמכות מעצר - מהי?
הסמכות  להגביל את חירותו של אדם. סמכות זו קבועה בחוק סדר הדין הפלילי או בחקיקת משנה מכוח הסמכה מפורשת בחוק.
לא ניתן לעצור אדם אלא מתוקף כללים ונהלים המפורשים בחוק.
חשוב - מעצר אדם יעשה רק בדרך שתבטיח שמירה מירבית על כבודו ועל זכויותיו !

?    האם ישנה עדיפות למעצר עפ"י צו ?

התשובה לכך  חיובית !  הסיבה לכך מעוגנת בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו שמטרתו לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בכבודו של אדם ובחירותו.
למאמרים נוספים מהבלוג של משרד עו"ד פלילי שביט קנטור - עבירות אלימות

משרד עורכי דין (פלילי) שביט & קנטור, מביא עמו ניסיון רב שנים ומומחיות בתחום הפלילי וכן בתחום התעבורה, ידע וניסיון המקנים יתרון רב ללקוחות המשרד. לפרטים נוספים ויצירת קשר: עו"ד פלילי שביט-קנטור




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב